onsdag 1. september 2010

Anbefaling: Siste natt i Twisted River


Jeg må innrømme at jeg har lest mest True Blood-bøker i sommerferien, men etter ca 10 bøker med mer eller mindre løsslupne vampyrer var det på tide å finne en bok i en litt annen sjanger.
Jeg endte på den nyeste boka til John Irving, "Siste natt i Twisted River". John Irving er en av mine favorittforfattere og denne boka skuffet absolutt ikke.
Vi møter kokken Dominic og sønnen hans Daniel, som bor på et lite tømmerfløtingsområde kalt Twisted River. Ved en feiltakelse dreper lille Daniel farens elskerinne (som er i et forhold med stedets sherrif) med en stekepanne, og de blir nødt til å flykte fra stedet før sherrifen får vite hva som har hendt. Den eneste fra Twisted River de holder kontakten med er den hardbarka tømmerfløteren Ketchum, som ringer, sender brev, og til slutt faks. Ketchum blir Dominic og Daniels mest trofaste venn, og også deres viktigste kontaktpunkt for å finne ut hvor sherrifen er på vei til enhver tid og når de må flykte på nytt.

Boka spenner over fem tiår, og vi følger kokken og hans sønn forfatterspiren gjennom brokete kjærlighetsforhold, utdanning, jobber, sorger og gleder. Irving veksler intelligent mellom farens og sønnens synsvinkel, og tidsperspektivet endres på en fiffig måte uten at leseren legger merke til det. Dette er en fantastisk fortelling på mange måter, men det aller beste er at man
blir oppriktig glad i karakterene, og når man har lest de 631 sidene ferdig skulle man ønske det var minst 631 sider til.

Med andre ord, jeg anbefaler virkelig denne boka!

Ingen kommentarer: